Il progetto

X and Y - two research and cooperative making labs about “New Publishing” and “Videomhacking”
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XYLab è un doppio laboratorio di ricerca e co-progettazione organizzato da un gruppo di amici che crede nella condivisione del sapere.
I 5.000 € che vi chiediamo di aiutarci a raccogliere ci serviranno per acquistare il materiale utile alla costruzione di un Caschetto Neurale Opensource modulare e anche allo sviluppo di un nuovo progetto: Lantern.ino, che permetterà di interfacciare qualsiasi sensore o controller ad una fotocamera Canon, al fine di controllarne tutte le funzioni.

I € 5.000,00 ci servono per acquistare il seguente materiale utile al proseguimento delle nostre ricerche:

  • EEG-ANALOG-ASM
  • EEG-DIGITAL-ASM
  • RS232 connector (e.g 9-pin female, with solder cups)
  • Two meter extension serial cable with integrated USB translator
  • 9v battery contact + case
  • 9v battery
  • switch
  • ft di Ribbon Flat cable 34C
  • Female Ribbon Cable 34P Socket
  • Cables unit for M / F jumpers
  • Cable unit for boards hooking
  • Silver wire 1mm - 50 cm diameter
  • Copperboard single layer 30cm X 30cm
  • Lamp tlc
  • 100pf
  • Capacitor 0.01uf
  • 200 kOhms
  • 100ohms
  • 10kohms
  • RCA male connector 3.5 mm Stereo cable
  • Jack socket 3.5 mm, 1/8 in
  • Silver plate for DLR cable
  • Meters of 0.25 mm mono-shield cable
  • Plug din
  • Socket din built-in
  • Welder
  • Thin welder tip
  • 0.5 mm welder cable
  • IDC Ribbon cables crimping tool
  • 6 Arduino SMD
  • 2 Arduino 2
  • 2 Arduino Yun
  • Raspeberry B
  • SD-Card: Class 10
  • CF CARD 64X 1000X
  • Cables, connectors, sensors, switches
  • Stepper motors
  • Ink and toner cartridges
  • 100 pens
  • 100 pencils
  • Markers
  • Blackboard chalks
  • 2 projection sheets
  • A4 Paper
  • stack sheets for pcb laser printing
  • Toilet paper
  • Soap
  • Hose reel
  • Waste basket
  • Bags
  • Ashtray
  • Extension, slippers, electrical adapters etc.
  • Walkie talkies

Crediamo che la crisi sia una grande opportunità per provare a rivedere alcuni processi, primo tra tutti la formazione. Piantiamo alberi.

X è Postdigitale - Economia del residuo - Autoproduzioni - Reti e Algoritmi
"New publishing" è un ambito di ricerca che si articola tra il design dei processi, la crisi, con la conseguente scarsezza delle risorse, le autoproduzioni e l'artigianato digitale e non, la consapevolezza del ruolo centrale delle reti nella nostra esistenza. La scelta di utilizzare la parola inglese "publishing" in luogo di quella italiana "editoria" è dettata dal fatto che la parola anglofona conserva un senso inerente l'atto della pubblicazione, il processo.
Di seguito alcuni dei progetti di ricerca che verranno sviluppati durante X:

  • Tavolo 1 / Caschetto Neurale
    In questo tavolo realizzeremo, durante i 15 giorni, un prototipo di caschetto neurale capace di registrare l'attività elettrica del cervello su sei canali. Il progetto sarà sviluppato interamente (hardware + software) e rilasciato opensource. Attraverso questo prototipo, sarà possibile testare e sviluppare applicativi dedicati alla raccolta dati, all'analisi delle onde, ma anche alla generazione di output (visivi e sonori). Un ulteriore possibilità di applicazione è quella con il tavolo di Y Lantern.ino per controllare le funzioni di una fotocamera Canon, attraverso il caschetto. Questo tavolo vedrà tra gli altri, la partecipazione di Eugenio Battaglia, biohacker ed esperto in neuroscienze.

  • Tavolo 2 / Human Ecosystem
    Questo tavolo sarà dedicato alla partnership tra XYLAB e Near Future Education Lab, una rete internazionale di professionisti, docenti e studenti che lavora secondo i principi dell'etica hacker allo sviluppo di nuovi paradigmi formativi. Il progetto si basa sulla tecnologia HUMAN ECOSYSTEM sviluppata di Salvatore Iaconesi e Oriana Persico (docenti che guideranno l'attività del tavolo) del team Art Is Opensource.

  • Tavolo 3 / In via di definizione
    Riteniamo fondamentali per il nostro metodo didattico la possibilità di mantenere dei tavoli aperti in modo da definirne le attività il primo giorno durante il brainstorming iniziale tra studenti, tutor, docenti e staff.

Y è Hacking - Innovazione tecnologica - Innovazione sociale - Storytelling digitale
"Videomhacking" è un neologismo che descrive l'interazione tra hacking, innovazione tecnologica e storytelling digitale, al fine di trasformare il modo di raccontare storie attraverso il video.
Di seguito alcuni dei progetti di ricerca che verranno sviluppati durante Y:

  • Tavolo 1 / Lantern.ino
    In questo tavolo realizzeremo, durante i 15 giorni, un prototipo di "lantern.ino" ovvero un device con una componente hardware (arduino) e una software (magic lantern), dedicato alle fotocamere Canon, grazie al quale sarà possibile controllare ogni singola funzione di controllo dell'immagine della camera rendendola interfacciabile con qualsiasi tipo di periferica di input e/o sensore, in wireless o via cavo. Il tavolo sarà coordinato da Marcus Ströbel, sviluppatore del team Magic Lantern.

  • Tavolo 2 / Digital Storytelling
    In questo tavolo verranno approfonditi i linguaggi della narrazione crossmediale: video, testo, immagine, tra web e social, indagando come questi si trasformano da una piattaforma all'altra. La riflessione è finalizzata ad approfondire la filiera di produzione di senso che viene messa in piedi ogni volta che raccontiamo una storia. Il rapporto tra forma e contenuto, così come indicato da McLuhan in Galassia Gutenberg è il nodo centrale di questo progetto di ricerca.

  • Tavolo 3 / In via di definizione
    Riteniamo fondamentali per il nostro metodo didattico la possibilità di mantenere dei tavoli aperti in modo da definirne le attività il primo giorno durante il brainstorming iniziale tra studenti, tutor, docenti e staff.



MISSION
Condividere con i partecipanti metodologie e tecnologie che possano rendere più efficienti segmenti produttivi già esistenti: abbassando i costi di produzione, stimolando l’autoproduzione come forma di auto-imprenditorialità e sviluppando capacità progettuali ibride, frutto della contaminazione tra diverse professioni, aprendo così a nuove opportunità. Svilupperemo 6 progetti di ricerca, che vedranno coinvolti 60 partecipanti più 24 tra docenti e tutor. Tutto il materiale verrà documentato e raccontato attraverso i canali di comunicazione web e social, e sarà rilasciato con licenza Open Source.

DIDATTICA
Uno degli aspetti più importanti di questo progetto che vi stiamo chiedendo di sostenere è la didattica. Abbiamo coinvolto un gran numero di docenti, con competenze in più discipline, che spaziano dall'informatica, al design, alla semiotica, alle neuroscienze, al fine di costruire un gruppo di lavoro straordinario. Ai docenti sono affiancati dei tutor, con competenze tecniche di altissimo livello. Il laboratorio è gratuito, e viene effettuata una selezione in base al CV e al portfolio.

Le attività si svolgeranno nell'arco di 7 ore e comprenderanno, oltre allo sviluppo dei project work, un'ora di alfabetizzazione informatica al giorno.
I 33 + 33 partecipanti saranno divisi in 3 + 3 tavoli di progetto (come spiegato precedentemente), ognuno dei quali seguito da 2 docenti e uno o più tutor.
Ogni giorno - dalle 14 alle 15 - uno tra staff, docenti e tutor terrà uno speech frontale per approfondire uno dei temi del laboratorio. Gli speech saranno aperti a tutti e disponibili in streaming. A chiusura del laboratorio sarà tenuta una conferenza stampa di presentazione dei risultati raggiunti, che coinvolgerà i partner e le istituzioni.



A CHI SI RIVOLGE IL LABORATORIO?
Designer, Maker e Hacker nell'ambito dell'editoria (digitale e tradizionale) e del video (cinema, tv, web). Studenti e professionisti di cinema, scrittura o sceneggiatura, informatica, interaction design. Aspiranti hacker del "video" e del "libro". Artigiani digitali. Innovatori. Pirati.

DOCENTI E TUTOR

Laboratorio X

Salvatore Iaconesi
è un interaction designer, ingegnere robotico, artista e hacker. TED Fellow 2012, Eisenhower Fellow dal 2013 e Yale World Fellow nel 2014. Attualmente insegna Interaction Design e cross-media practices alla facoltà di Architettura dell'Università La Sapienza di Roma, all'ISIA di Firenze, alla RUFA di Roma, e allo IED

Oriana Persico
laureata in scienze della comunicazione, esperta in pratiche partecipative e nell'inclusione digitale. È un'artista e una scrittrice. Ha lavorato con il Governo Italiano e l'Unione Europea alla creazione di processi, modelli e ricerche nel campo dei diritti digitali, dell'innovazione sociale e tecnologica, del "Digital Business Ecosystems" (DBE) e del "Open Knowledge".

Mauro Bubbico
designer e docente presso l'ISIA di Urbino, tra i principali progettisti della comunicazione in Italia

Leonardo Romei
docente di Semiotica e membro del Consiglio accademico all’Isia di Urbino, fondatore dello studio di progettazione della comunicazione QZR. Ha conseguito il Dottorato di ricerca in Scienze della comunicazione alla Sapienza di Roma e ha svolto attività di ricerca presso l’ESCoM – Equipe di semiotica cognitiva e nuovi media della FMSH di Parigi

Salvatore Zingale
è ricercatore presso il Dipartimento di Design del Politecnico di Milano e docente di Semiotica del progetto alla Scuola del Design. È responsabile scientifico del progetto di ricerca “HumanitiesDesign Lab”.

Silvio Lorusso
artista e designer. La sua attuale ricerca di dottorato in Scienze del design presso l'Università Iuav di Venezia è incentrata sulle relazioni tra pratiche del pubblicare e tecnologie digitali nel campo dell'arte e del design. Dal 2013 gestisce Post-Digital Publishing Archive

Eugenio Battaglia
biohacker con il collettivo BioPeers, studia biotecnologie molecolari all’Università di Torino. Ha fatto il suo tirocinio in memorie affettive all’Istituto Nazionale di Neuroscienze. È consulente strategico per Leukippos Institute e CytoComp nell’ambito della syntethic biology

Alessio D'Ellena
lavora nel campo del disegno dei caratteri anarchico, "digital serendipity", sviluppo di strumenti inappropriati e tipografia parametrica. È un designer della comunicazione con base a Milano, illustratore per Corraini Edizioni e professore di type design presso la A.A.B.B. di Urbino

Emilio Macchia
progettista grafico e ricercatore, former participant presso la JvE Academie di Maastricht. Curatore di “Fahrenheit 39” dal 2011.

Antonio Vergari
analista e informatico, esperto di intelligenze artificiali e sistemi d'apprendimento automatico dal Politecnico di Bari

Danilo di Cuia
creative technologist con un percorso di progettazione grafica centrato sull'interazione uomo macchina. Ha lavorato per clienti come ITV, Google e BBC

Jacopo Pompilii
progettista grafico, sta frequentando la Laurea Magistrale in Design della Comunicazione al Politecnico di Milano. Nel 2013 si diploma all’ISIA di Urbino con una tesi, Iperlibro, incentrata sull’editoria digitale e le nuove esperienze d’uso specificatamente progettate per i nuovi media digitali


Laboratorio Y

Marcus Ströbel
sviluppatore informatico, collaboratore del team di Magic Lantern

Cosimo Bizzarri
narratore e giornalista, lavora come redattore esecutivo di COLORS Magazine e tutor presso la facoltà di design dell’Università di San Marino

Gianpaolo D'Amico
dottorato di ricerca in Ingegneria Informatica presso l'Università di Firenze, è creative technologist freelance per i digital media e fondatore del blog sounDesign

Paolo Patelli
dottorando al Politecnico di Milano, ricerca e progetta tra architettura, tecnologie della comunicazione e sfera pubblica

Giacomo Leonzi
laureato in Scienze, attualmente lavora come sviluppatore e Interaction Designer in tutto il mondo

Nicholas Caporusso
ricercatore nel campo dell'interazione uomo-macchina e nel "risk management" ospedaliero, CEO di QIRIS

Michelantonio Trizio
ingegnere informatico, hacker e imprenditore, CTO di QIRIS.

Luiz Romero
Giornalista, infographist e sceneggiatore da São Paulo, Brasile. Writer presso COLORS magazine e collaboratore del centro di ricerca Fabrica e della rivista Superinteressante

Lea Dicursi
video-maker, video-editor e produttrice a Barcellona. Ha lavorato per Benetton, Colors Magazine e Fabrica

Matteo Bencini
designer dell'interazione e sviluppatore web presso Lcd s.r.l. a Firenze

Ruggero Castagnola
IxD e Creative Technologist. Laureato Iuav, attualmente assegnista di ricerca PoliMi

Giuditta Vendrame
designer, attualmente frequenta il master in Social Design presso la Design Academy di Eindhoven

IL LUOGO

I due laboratori, gratuiti, co-abiteranno il meraviglioso Castello Baronale di Castrignano de’ Greci (LE) per la durata di 15 giorni dal 17 al 31 luglio 2014.
Il borgo dove si svolgeranno le attività dista circa 20 km dal mare. La sua posizione lo rende ideale come base per l'esplorazione del territorio salentino.
Il castello è situato nel centro del borgo. Castrignano è molto piccola, ed è possibile muoversi a piedi o in bici.

CONTATTI E INFO
info@xylab.org
http://www.xylab.orghttps://www.facebook.com/xylab.org




ENGLISH VERSION

X AND Y - TWO VARIABLES IS SEARCH OF IDENTITY

XY is a double research and cooperative making lab coordinated by a group of friends who believe in sharing knowledge. XY is a research lab. You listened well. Research.
The € 5.000,00 we ask you will help us to carry on the research once the workshop is over and to buy the material useful to the development of a modular open source neuroheadset and to develop a brand new project: Lantern.ino, which will allow you to interface any sensor or controller to a Canon camera in order to control all of its functions.

€ 5.000,00 is needed to buy the material needed to carry on our researches (to view the list look in the Italian section above).

We believe that the "Crisis" is an opportunity to try changing some processes, education first of all. We plant trees.

X is Postdigital - Low Budget, Do It Yourself, Networks and Algorithms
"New publishing" is a research area that push through the processing design, the crisis with the consequent scarcity of resources, self-publishing and digital and analog craft and the awareness of the central role of networks in our existence. The decision to use the English word "publishing" instead of the Italian "editor" is dictated by the fact that the Anglophone word retains a sense inherent the act of publication, the process through which publishing is made. Here’s some of the research project that will be developed during X:

  • Table 1 / Neuroheadset
    In this table we’ll realize a neuroheadset prototype capable of recording the electrical activity of the brain on six channels. The project will be fully developed (hardware + software) and released open source. Through this prototype, it will be possible to test and develop dedicated applications for data collection, analysis of the waves, but also to generate outputs (visual and sound). A further possibility of application is the one together with Y table who’ll work at Lantern.ino to control the functions of a Canon through a neuroheadset. This table will see the participation of Eugenio Battaglia, biohacker and expert in neuroscience.

  • Table 2 / Human Ecosystem
    This table will be centered on the partnership between XYLAB and Near Future Education Lab, an international network of professionals, educators and students that work according to the principles of the hacker ethic to the development of new educational paradigms. The project is based on the technology of HUMAN ECOSYSTEM developed by Salvatore Iaconesi and Oriana Persico (the teachers who’ll guide the activity of the table) from the Art Is Opensource team.

  • Table 3 / To be defined
    We consider the opportunity of keeping some “open tables” critical to maintain the teaching method in order to define the activities on the first day during the initial brainstorming among students, tutors, teachers and staff.

Y is Hacking - Technological innovation, Social Innovation, Digital Storytelling
"Videomhacking" is a neologism which describes the interaction between hacking, technological innovation and digital storytelling aimed to transform the way we tell stories through the video.
Here’s some of the research project that will be developed during Y:

  • Table 1 / Lantern.ino
    In this table we’ll realize a prototype of "lantern.ino”, which is a device with an hardware element (Arduino) and a software one (magic lantern), dedicated to Canon cameras with which you can control every function of the camera’s image control option making it interfaced with any type of input device and / or sensor, wireless or wired. The table will be coordinated by Marcus Ströbel, developer from the Magic Lantern team.

  • Table 2 / Digital Storytelling
    In this table we’ll investigate the language of cross-media narrative: videos, texts, images, including web and social networks, investigating how they’re transformed from one platform to another. The thinking over is aimed at deepening the chain of meanings production which is set up every time we tell a story. The relationship between form and content, as well as indicated by McLuhan in the Gutenberg Galaxy, is the core of this research project.

  • Table 3 / To be defined
    We consider the opportunity of keeping some “open tables” is critical to maintain the teaching method in order to define the activities on the first day during the initial brainstorming among students, tutors, teachers and staff.

X lab is a project by FF3300, a design and strategy company based in Bari and Pazlab a creative studio based in Lecce; Y lab is a project by Inuit, an association based in Bari and Dinamo Film, a film production company based in Bari.

MISSION
We’ll share with participants method and technologies that could make production segments already existent more efficient by reducing production costs, by stimulating the self as a form of self-employment and by developing hybrid design capabilities, outcome of contamination between different professions, thus opening up a world of opportunities. We'll develop 6 research projects, in which 60 students will be involved, along with more than 24 between teacher and tutors. All the produced material will be documented and filmed through our communication channels, social and web, and it will be released in opensource license.

TEACHING
One of the most important aspects of this project that we're asking you to support is teaching. We involved a large number of teachers, with cross-disciplinary skills in different fields, ranging from informatics to design, from semiotics to biology and neurosciences, in order to build a multi-disciplinary and an extraordinary working group. Teachers are supported by tutors, with technical skills of the highest level. The workshop is free, and a selection is made based on CV and portfolio of the participants.

Activities will take 8 hours per day, for an amount of about 100 hours and will include, besides the develop of the project works, one hour of "IT literacy" teaching.
The 33 + 33 participants will split in 3 + 3 research / project tables, each coordinated by 2 teachers and 1-2 tutors. Lectures (kept every day from 2 to 3 pm by one among teachers, tutors and staff) will be open to everybody and available on streaming on our website.
Once the workshops are over, a press conference involving partners and authorities will take place to show the reached goals.

WHO MAY PARTICIPATE?

Designers, makers and hackers in the publishing (digital and traditional) and video (cinema,tv,web) field.
Students and professionals about cinema, writing, script-writing or storytelling, informatics, interaction design. WANNABE "video" and "book" hackers. Digital artisans. Innovators. Pirates.



TEACHERS AND TUTORS

X Lab

Salvatore Iaconesi
is an interaction designer, robotics engineer, artist, hacker. TED Fellow 2012, Eisenhower Fellow since 2013 and Yale World Fellow 2014. He currently teaches Interaction Design and cross-media practices at the Faculty of Architecture of the “La Sapienza” University of Rome, at ISIA Design Florence, at the Rome University of Fine Arts and at the IED Design institute

Oriana Persico
holds a degree in Communication Sciences, is an expert in participatory policies and digital inclusion. She is an artist and writer. She has worked together with national governments and the European Union to the creation of best practices, standards and researches in the areas of digital rights, social and technological innovation, Digital Business Ecosystems (DBE), practices for participation and knowledge sharing

Mauro Bubbico
designer and teacher at ISIA of Urbino, among the leading experts in communications in Italy

Leonardo Romei
Lecturer of Semiotics and member of the Academic senate at Isia of Urbino; co-founder of the communication design studio QZR. He received the PhD in Communication sciences from the Sapienza University of Rome and worked in the ESCoM – Cognitive semiotics and new medias team at FMSH in Paris

Salvatore Zingale
is a researcher in the Department of Design of the Polytechnic University of Milan, where he teaches Semiotics of Design at the School of Design. He is the scientific coordinator of the research project “HumanitiesDesign Lab” of the Department of Design of the Polytechnic University of Milan.

Silvio Lorusso
artist and designer. His ongoing PhD research in Design Sciences at Iuav University of Venice is focused on the intersections between publishing and digital technology from the perspective of art and design. Since 2013, he manages the Post-Digital Publishing Archive

Eugenio Battaglia
biohacker with the BioPeers collective and student in molecular biotechnology with a internship specialization in behavioral and affective neuroscience. He’s consultant at Leukippos Institute and CytoComp (syntethic biology)

Alessio D'Ellena
works in the field of anarchic type-design, digital serendipity, inappropriate tools development and parametric typography. He is a graphic designer based in Milan, illustrator for Corraini Edizioni and professor in type design @ A.A.B.B.—Urbino

Emilio Macchia
graphic designer and researcher, former participant at the JvE Academie, Maastricht. Curator of “Fahrenheit 39” since 2011

Antonio Vergari
analyst and informatics, a.i. and automatic learning system expert from Politecnico di Bari

Danilo di Cuia
creative technologist with a background in graphic design and a focus in human-computer interaction. He worked for clients such as ITV, Google and BBC.

Jacopo Pompilii
visual designer, attending a master’s degree in Communication Design at POLIMI. His bachelor final thesis at ISIA Urbino — Iperlibro (Hyperbook) — focused on digital publishing and new reading experiences specifically designed for new digital media


Y lab

Marcus Ströbel
software developer, contributor of Magic Lantern

Cosimo Bizzarri
storyteller and journalist, he’s currently working as the executive editor of COLORS Magazine and as a tutor at the Design faculty of the San Marino University

Gianpaolo D'Amico
PhD in Computer Science at the University of Florence, is freelance creative technologist for digital media and founder of the blog sounDesign

Paolo Patelli
PhD candidate at Politecnico di Milano, researches and designs between architecture, media technologies and public spheres

Giacomo Leonzi
has a degree in Science, and he currently works as a developer and interaction designer around the world

Nicholas Caporusso
researcher in the field of human computer interaction, and hospital risk management, CEO at QIRIS

Michelantonio Trizio
information engineer, hacker and enterpreneur, CTO ad QIRIS

Luiz Romero
Journalist, infographist and screenwriter from São Paulo, Brazil. Writer at COLORS magazine and fellow at Fabrica research center. Collaborator for Superinteressante magazine

Lea Dicursi
video-maker, video-editor and producer based in Barcellona. She had worked for Benetton, Colors Magazine and Fabrica

Matteo Bencini
interactive and web designer at Lcd s.r.l. in Florence

Ruggero Castagnola
IxD and Creative Technologist. Iuav graduate, currently research fellow at PoliMi

Giuditta Vendrame
designer and currently enrolled in Social Design Master at Design Academy Eindhoven

THE PLACE

The labs, both free, will coexist in the gorgeous castle of Castrignano de’ Greci for the duration of two weeks. The hamlet where activities will take place is about 20 km far from the sea. Its location make it an ideal base to explore the Salento area. Castrignano is a very small hamlet, the castle is set downtown and it’s possible to easily move on foot or by bicycle.

REWARD LIST:

  • 2 euro or more: public Thanksgiving on FB
  • 10 euro or more: public Thanksgiving on FB + donor list on the site with logic Tagclouds
  • 20 euro or more: public Thanksgiving on FB + donor list on the site with logic Tagclouds + tagclouds thanksgiving + 1 Postcard printed with stampomatica (http://www.stampomatica.com/)
  • 35 euro or more: public Thanksgiving on FB + donor list on the site with logic Tagclouds + 6 Differents "full identity" Postcards printed with stampomatica (http://www.stampomatica.com/)
  • 50 euro or more: public Thanksgiving on FB + donor list on the site with logic Tagclouds + silkscreened Tshirt + 1 Postcard printed with stampomatica (http://www.stampomatica.com/)
  • 70 euro or more: public Thanksgiving on FB + donor list on the site with logic Tagclouds + silkscreened Tshirt + 6 Differents "full identity" Postcards full identity printed with stampomatica (http://www.stampomatica.com/)
  • 100 euro or more:public Thanksgiving on FB + donor list on the site with logic Tagclouds + silkscreened Tshirt + Identity kit
  • 250 euro or more: public Thanksgiving on FB + donor list on the site with logic Tagclouds + silkscreenedTshirt + Identity kit + screen-printed characters X and Y 3d printed
  • 500 euro or more: public Thanksgiving on FB + donor list on the site with screen-printed logic Tagclouds + silkscreened Tshirt + a word of your choice with the Typeface identity printed in 3D
  • 1,000 euro: Public thanksgiving on FB + donor list on the site with logic Tagclouds + silkscreened Tshirt + Identity kit + Drawbot ( http://vimeo.com/73767942 )
  • 1,000 euro (for companies and/or organizations): public thanksgiving on FB + partership with logos on our website and on our communication outputs.

If you have any issues using the website and would like to help us by donating something, please feel free to contact us and we will be happy to assist you!



Laboratorio realizzato con il contributo dell'Iniziativa Laboratori dal Basso, azione della Regione Puglia cofinanziata dalla UE attraverso il PO FSE 2007–2013
Workshop funded with Laboratori dal Basso policy, by Regione Puglia and UE using PO FSE 2007-2013